در ملاقات اسپر با مقامات سعودی چه گذشت؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

در ملاقات اسپر با مقامات سعودی چه گذشت؟

وزیر دفاع آمریکا شب گذشته در اقدامی ناگهانی از کابل عازم ریاض شد. اسپر در اولین گام به ملاقات خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی شتافته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 22
کد خبر: ۲۵۶۷۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با تشدید حملات لفظی سعودی ها علیه ایران و برگزاری دو نشست امنیتی ضد ایرانی در منامه و ریاض؛ مارک اسپر وزیر دفاع به عربستان سعودی سفر کرده است.

 

چندی پیش اسپر اعلام کرده بود که در واکنش به حمله ماه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو، مجموع نیروهایی آمریکایی مستقر در سعودی را تا سه هزار نفر افزایش خواهد داد.

 

این نخستین سفر اسپر به عربستان در مقام وزبر دفاع آمریکاست و قرار است طی آن علاوه بر گفت‌وگو با مقام‌های ارشد سعودی، با نظامیان آمریکایی حاضر در آن کشور نیز دیدار کند.

 

خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه تردیدهایی درباره سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا و دولت ترامپ برانگیخته است. در همین ارتباط، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از سفر خود به کابل و دیدار با نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان راهی ریاض شد.

 

افزایش تنش بین ایران و آمریکا و همچنین مقابله با نفوذ رو به گسترش روسیه در خاورمیانه از جمله محورهای گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور اعلام شده است.

 

مارک اسپر همچنین با فرمانده نیروهای نظامی آمریکا که عملیات نظامی این کشور در خاورمیانه و افغانستان را هدایت می‌کند، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

 

رویتزر  گزارشی نوشته است که به‌رغم اعزام نیروهای نظامی بیشتر از سوی آمریکا به عربستان، تصمیم ناگهانی ترامپ مبنی بر عقب‌راندن نیروهای نظامی این کشور از شمال شرقی سوریه به پرسش‌هایی جدی در بین متحدان آمریکا در منطقه دامن زده و همچنین راه را برای گسترش نفوذ روسیه در منطقه هموار کرده است.

 

دیدار معاون وزیر دفاع عربستان با «مارک اسپر»

«خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان امروز جمعه با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کرد.

 

دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه، تقویت همکاری استراتژیک دو کشور و فرصت‌های توسعه این همکاری به خصوص در زمینه‌های نظامی و تقویت توان دفاعی و عمیق‌تر کردن شراکت دوجانبه بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، بحث و تبادل‌نظر کردند.

 

بنابر گزارش خبرگزاری عربستان سعودی(واس)، بن سلمان و اسپر همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با افراطی‌گری و مقابله با آنچه «اقدامات خصمانه ایران علیه امنیت منطقه» خوانده شد و نیز تلاش مشترک برای حمایت از دریانوردی بین‌المللی، استمرار تلاش‌های نیروهای ائتلاف در حمایت از «دولت مشروع یمن»، تعدادی از پرونده‌های دارای اهتمام مشترک و سازوکار هماهنگی برای تقویت امنیت و ثبات منطقه را بررسی کردند.

 

در این نشست «ریما بنت بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و هیأت رسمی همراه بن سلمان و تعدادی از مسئولان ارشد وزارت دفاع آمریکا حضور داشتند.

 

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی روز پنجشنبه(دیروز) نیز با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دو کشور و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

 

طبق گزارش شبکه سعودی العربیه، دو طرف در این دیدار بر همکاری برای مقابله با آنچه «فعالیت‌های خصمانه ایران» خوانده شد و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم تأکید کرده و حمایت از آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و حمایت از نیروهای ائتلاف عربی علیه یمن را ضروری خواندند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده